معتزله


+ شیعه و معتزله

شنبه 11 اردیبهشت 1389 12:13:25             شماره‌ خبر :571366
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان:

شیعه و معتزله در لزوم تأویل آیات متشابه اتفاق‌نظر دارند

گروه اندیشه و علم: شیعه و معتزله در لزوم تأویل آیات متشابه اتفاق‌نظر دارند و تنها بعضی از ظاهرگرایان برآنند که باید از تاویل پرهیز کرد مانند آیات قرآنى که مربوط به استوای خداوند بر عرش است.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) شعبه زنجان، «علی هشترودی»، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان نهم اردیبهشت‌ماه سال 89 در مؤسسه دارالقرآن الکریم زنجان گفت: مباحث حروف مقطعه، ناسخ و منسوخ و آیات محکم و متشابه از غوامض قرآنی هستند که نیاز به شرح و توضیح دارند.

وی تصریح کرد: در اینکه متشابهات را باید تاویل کرد، بین اکثر معتزله و شیعه اتفاق‌نظر است و تنها بعضی از ظاهرگرایان برآنند که باید از تاویل پرهیز کرد مانند آیات قرآنى که مربوط به استوای خداوند بر عرش است.

وی تصریح کرد: خداوند در آیه هفت از سوره آل‌عمران، آیات را بر سه دسته محکم، متشابه یا ترکیبی از هر دو قسم بیان کرده است.

این استاد دانشگاه با بیان این مطلب که آیات محکم آیاتی هستند که معناى آن روشن و واضح است، اضافه کرد: اساس قران کریم، آیات محکم هستند، چراکه آیات محکم تنها یک معنا دارند و به وسیله این آیات می‌توان غمض سایر آیات را برطرف کرد.

هشترودی ابراز کرد: آیات تشریع و آیاتی که بیانگر آداب و اخلاق قرآنی است، از نمونه آیات محکم در قرآن به شمار می‌روند.

وی اظهار کرد: آیات متشابه آیاتی هستند که دارای چندین معنای مختلف است و نیاز به تأویل و تفسیر دارند.

این مفسر قرآن و نهج‌البلاغه آیات آفرینش انسان‌ها را از نمونه آیات متشابه عنوان کرد و افزود: اکثر آیات الهی جزو آیات محکم هستند و تنها تعداد محدودی جزو آیات متشابه هستند، مانند آیاتی که دلالت بر آفرینش انسان‌ها می‌کند.

هشترودی اظهار کرد: بعضى از متکلمان با تمسک به آیه 138 سوره آل عمران و آیه دو سوره هود منکر وجود متشابهات در قرآن هستند، در حالی که گروهی دیگر با تمسک به آیاتى چون «اللّه الذى انزل احسن الحدیث کتاباً متشابهاً»، بر این نظرند که تمام آیات قرآن متشابه است.

این مفسر قرآن و نهج البلاغه ابراز کرد: برخی آیات متشابه مصادیقی برای درک بهتر و بیشتر معارف الهی هستند، چراکه افراد عادی از درک این الهامات و معارف عاجز هستند.

این استاد دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: گذشتگان درباره آیات متشابه بر این نظرند که نباید آیات متشابه را تأویل کرد، چراکه معنای آن را تنها خداوند می‌داند در حالی که بسیاری از دانشمندان علوم قرآنی عصر حاضر نه تنها بر تأویل آیات موافق هستند، بلکه می‌گویند تأویل آیات را علاوه بر خداوند عالمان نیز می‌دانند.

نویسنده : سید محسن موسوی زاده ; ساعت ٤:٤٢ ‎ب.ظ ; دوشنبه ٢٤ خرداد ،۱۳۸٩
تگ ها:
comment نظرات () لینک