معتزله


+ پایان نامه مرتبط با معتزله 2

حسن قبح، از نظر امام محمد غزالی و خواجه نصیرالدین طوسی/ سهام مخلص ؛ به راهنمائی : استاد محامد

 

157 صفحه، کتابنامه

 

پایان نامه (کارشناسی ارشد) -- دانشگاه قم، دانشکده علوم انسانی، 1379.

علوم انسانی. 222176 - فلسفه و منطق

 

کلید واژه : حسن و قبح / اشاعره / معتزله / غزالی، محمدبن‌محمد / نصیرالدین طوسی، محمدبن‌محمد /

 

کلید واژه معادل لاتین : Goodness and badness /

 

چکیده : رساله حاضر پژوهشی است پیرامون دو اندیشه متفاوت در مساله حسن و قبح که هر کدام از اندیشه‌ها، معرف یکی از مکاتب مشهود کلامی است . مکتب اشاعره که حسن و قبح را شرعی می‌داند و مکتب معتزله که قائل به حسن و قبح عقلی و ذاتی است . ضمنا تا حد امکان به مسائل و مشکلات فلسفه اخلاق در عصر حاضر نیز خواهیم پرداخت .

نویسنده : محسن موسوی زاده ; ساعت ٤:٢٩ ‎ب.ظ ; جمعه ٢٤ اردیبهشت ،۱۳۸٩
تگ ها:
comment نظرات () لینک

+ پایان نامه های مرتبط با معتزله1

فتح قبادپور جهان آباد، علی

 

بررسی حیات فکری معتزله در قرن چهارم هجری/علی فتح قبادپور جهان آباد؛ به راهنمایی: حسین مفتخری؛ استاد مشاور: علی محمد ولوی.

پایان نامه(کارشناسی ارشد)--دانشگاه تربیت معلم تهران، دانشکده ادبیات، گروه تاریخ، 1384.

کتابشناسی از ص. 152 تـا 157

وضعیت پایان نامه : دفاع شده - تاریخ دفاع: 05-04-1384

 

به زبان فارسی؛ چکیده به زبان انگلیسی

 

علوم انسانی - تاریخ

 

کلید واژه : بغداد (عراق) / بصره / معتزله / آل بویه / تشیع /

 

کلید واژه معادل لاتین : Baghdad (Iraq) / Basreh / Mutazilite / Alle Boyeah / Shiism /

 

چکیده : از نیمه دوم قرن اول هجری به بعد فرق و مذاهب مختلف کلامی شروع به نشو و نما کردند. فرقه معتزله نیز توسط و اصل بن عطاء‌ پایه گذاری شد و برخی مؤسس اصلی معتزله را عمر و بن عبید می دانند. این فرقه در عهد عباسی و به خصوص در ایام خلافت سه تن از خلفای عباسی به صورت جدی مورد حمایت قرار گرفت. و دوره محنت را برای اصحاب حدیث و حنابله فراهم آورد. زمانی که متوکل به خلافت رسید به مخالفت با سیره خلفای قبل از خود پرداخت و دستور داد که قائلین به خلق قرآن را مورد تعقیب و آزار و اذیت قرار دهند و از اینرو معتزله مورد آزار و اذیت قرار گرفتند. از زمان متوکل تا زمان خلافت القادر بالله که در این رساله بدان پرداخته شده است معتزله دیگر در دستگاه خلافت عباسی جایگاهی نداشتند و حنابله و نیروی ترکان صاحب اختیار بودند و خلفای عباسی تابع و تحت اختیار آنها بودند. در این زمن هر چند معتزله نفوذ خود را در دستگاه خلافت عباسی از دست دادند ولی در ایران با حمایت امرای آل بویه دوباره احیاء شدند و اندیشمندان رهبران بزرگی چون قاضی عبدالجبار ابوالحسین بصری صاحب بن عباد و ... نقش مهمی در گسترش این آئین فکری ایفا کردند و بعضی از آنها نیز به مناصب بالای حکومتی رسیدند. مناسبات فکری و اجتماعی معتزله و شیعه امامیه تا قبل از قرن چهارم بیشتر بر مبنای ردیه نویسی متقابل از طرف هر دو گروه بود. اما در قرن چهارم هر دو گروه به یکدیگر نزدیکتر شدند و تأثیر و تأثیرات متقابلی از یکدیگر پذیرفتند چرا که بسیاری از افراد معتزلی شیعی شدند و یا بسیاری از افراد شیعی از شاگردان رهبران معتزلی بودند. شیعیان زیدی نیز نقش بسیار مؤثری در پیشرفت و تسریع بخشیدن در جهت تبلیغ این مکتب در ولایات دریای خزر و مناطق دیگر نمودند. برخورد معتزله با سایر فرق اسلامی مثل ماتریدیه کرامیه و اشاعره بر پایه منازعات فرقه ای استوار بود زیرا این جریانهای فکری پاره ای از عقاید خود را از مرجئه گرفته بودند و با استدلال عقلانی سازگاری نداشتند و از اینرو به مخالفت با معتزله برخاستند.

 

سایر آثار از : مفتخری، حسین / ولوی، علی محمد /

 

شماره کاربرگه (بازیابی اصل مدرک): TH71602

شماره کنترل : 05023578   شماره سریال : 088388

 

نویسنده : محسن موسوی زاده ; ساعت ٤:٢٧ ‎ب.ظ ; جمعه ٢٤ اردیبهشت ،۱۳۸٩
تگ ها:
comment نظرات () لینک